gms | German Medical Science

49. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie (ÖGPÄRC), 42. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen e. V. (DGPRÄC), 16. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen e. V. (VDÄPC)

29.09. - 01.10.2011, Innsbruck

The descending branch of the lateral circumflex femoral artery: A reliable and robust alternative blood supply in the free fibular transfer for avascular necrosis of hip

Meeting Abstract

Search Medline for

  • author Hischam Taha - Dept. Plastic Reconstructive Surgery, Royal Devon & Exeter Hospital Foundation Trust, Exeter, Devon, United Kingdom
  • Umraz Kahn - Dept. Plastic Surgery, Frenchay Hospital, North Bristol NHS Trust, Bristol, United Kingdom

Österreichische Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie. Deutsche Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen. Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen. 49. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie (ÖGPÄRC), 42. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 16. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC). Innsbruck, 29.09.-01.10.2011. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2011. Doc11dgpraecP47

doi: 10.3205/11dgpraec238, urn:nbn:de:0183-11dgpraec2389

Published: September 27, 2011

© 2011 Taha et al.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.en). You are free: to Share – to copy, distribute and transmit the work, provided the original author and source are credited.


Outline

Text

Avascular necrosis (AVN) of the femoral head is a disastrous condition and even more tragic when affecting the young adult. The fact that AVN has a number of aetiological trigger conditions underpins the fact that ultimately there is loss of vascularity to the caput. Early aggressive treatment through core decompression and vascularised bone grafting, have been shown to successfully arrest disease progression. A short three patient series involving 5 hips, is used to describe here the descending branch of the lateral circumflex femoral artery and vein as reliable alternative vascular recipient vessels to convention for receiving the bone flap. Further refinements are described to expedite the procedure and promote success.